Skogmus

Skogmus er avdelingen for de eldste barna i Bakkeli

Dette er vår skolestartergruppe. Her vil det være rundt 12 barn. De fleste i 5-års alder, men også noen 4 åringer. Her jobber det en pedagogisk leder og en fagarbeider.

På Skogmus tilbringer man mye tid på skogsområdet til barnehagen på Undersrud. I partallsuker er man ute av barnehagen 4 av 5 dager. Da hovedsakelig på skogsområdet. I oddetallsuker er man ute av barnehagen 1 av 5 dager.

Med denne aldersinndelingen på avdelingen gir det mange muligheter for andre aktiviteter enn en vanlig storbarnsavdeling. Vi går på lengre turer, ski og truger. På bildet over ser vi barna på truger utforske skogsområdet vårt på Undersrud. Det henger akematter klare til den første nysnøen.

For at barna skal få gode erfaringer og naturopplevelser kreves det at klær og utstyr er i orden til enhver tid. Vi har gode rutiner på å gi dere foreldre beskjed om det er noe som mangler.

Avdelingen har kjelleren i barnehagen som sin innebase. Her er det lyst, trivelig og muligheter for forming, konstruksjonslek, lesing og andre aktiviteter. På tirsdager lager Skogmus varm mat og bruker hovedkjøkkenet som ligger oppe på avdelingen Klatremus. Da er Klatremus i skogen.

På Skogmus reiser man med barnehagens egen minibuss på mange ulike turer i løpet av året. Det blir noen turer til Oslo, sånn som Naturhistorisk museum, Norsk folkemuseum på bygdøy og Teknisk museum. Blaafarveværket, Spiralen, brannstasjonen og biblioteket i Drammen pleier også å bli besøkt det året man er på Skogmus. Avslutningsturen på Skogmus går til Bjørneparken i Flå.

Vi pleier også å reise til Eiksetra i Lier for å gå på ski. Her er det et eget kunstsnøanlegg på Martinsløkka Skistadion, det gjør at vi er blant de første barnehagene i Lier som får prøvd skiene hvert år.

Oppelvelsen står i kø på Skogmus og det skal være litt ekstra stas å være de eldste barna i Bakkeli.